Maatwerk coaching: bouwstenen voor een succesvolle marketingstrategie
Coachingstraject waarbij we richting geven en de juiste vragen stellen.
Maatwerk coaching: bouwstenen voor een succesvolle marketingstrategie
Hoe ontwikkel je als young professional een sterke marketing- en communicatiestrategie en hoe maak je de vertaalslag naar de uitvoering? Dit was de uitdaging voor Evan Stienstra, marketing- en communicatiemedewerker bij Tijhuis Ingenieurs. Als gedreven young professional wilde hij de marketingstrategie herijken en vertalen naar concrete acties. Maar hoe doe je dat zonder een team of vakgenoten om je heen om mee te sparren? Evan schakelde Marketing Crew in voor een persoonlijk coachingstraject.
”Evan zocht iemand die hem op de inhoud kon coachen en de juiste vragen stelde om hem te prikkelen en richting te geven. Evan wilde zoveel mogelijk zelf doen, zonder kant-en-klare oplossingen, maar met begeleiding in hoe hij de juiste stappen kon zetten. Daar heb ik hem bij geholpen.” – Froukje
Wat doet Tijhuis Ingenieurs?
Tijhuis Ingenieurs zet zich in voor een betere leefomgeving voor mens en dier, door een integrale aanpak binnen regionaal duurzaam waterbeheer. Ze werken binnen vier gebieden, waarvan waterbodem en baggeren het focuspunt is. Andere werkvelden zijn: oevers en civiele kustwerken, waterkwaliteit en biodiversiteit, en dataverwerking met hun eigen software WIT.
Het coachingstraject
Op basis van de organisatie- en duurzaamheidsdoelstellingen van Tijhuis Ingenieurs en het bestaande marketingplan, gingen Froukje en Evan samen aan de slag. Ze doken in de bouwstenen die nodig waren om de marketingaanpak van Tijhuis Ingenieurs verder te verfijnen. Er was al veel informatie beschikbaar, en door richting te geven en kritische vragen te stellen, kon Evan de merkidentiteit (why, how, what), merkpersoonlijkheid, kernwaarden, propositie, merkboodschap, positionering, doelgroepen en de klantreis helder formuleren.
Elke sessie richtte zich op één of twee bouwstenen, waarbij Froukje met Evan op zoek ging naar de kern en duidelijke kaders aanbracht. Naast theoretische uitleg bood Froukje praktijkvoorbeelden en deelde ze haar eigen ervaringen. Daarna bespraken ze samen hoe deze inzichten specifiek konden worden toegepast binnen Tijhuis Ingenieurs. Na elke sessie kreeg Evan opdrachten mee, waarmee hij binnen de organisatie aan de slag ging. Zoals het ophalen van input bij de directie of medewerkers in het veld. Bij vragen of wanneer hij vastliep, kon hij altijd bellen of appen voor snelle ondersteuning.
Tijdens het traject gingen de reguliere werkzaamheden voor Evan gewoon door. Best pittig, maar dit stelde hem ook in staat om de nieuwe stappen meteen in de praktijk te brengen. Vanuit de strategie ontwikkelde hij contentpijlers, paste hij de nieuwe website aan, werkte hij een contentkalender uit, herschreef hij de tone of voice van de schrijfwijzer én bracht hij de focuspunten vanuit de marketingdoelstellingen opnieuw in kaart.
Marketing Crew bood een flexibele coaching-aanpak, aangepast aan het werktempo van Evan. Dit gaf hem de ruimte om zelfstandig aan de slag te gaan, met de juiste begeleiding op de momenten dat het nodig was. Na het traject, bestaande uit 6 sessies, heeft Evan met succes de nieuwe marketingstrategie en -aanpak aan de directie van Tijhuis Ingenieurs gepresenteerd.
De opdrachtgever
”Het coachingstraject met Froukje hielp mij om de overvloed aan informatie terug te brengen naar de kern en vanuit daar praktische stappen te zetten .” – Evan