Draagvlak creëren met een goed verhaal: verbindende communicatie voor de Hanze

Het ging om één ding: laten zien waarom de investeringen in de kwaliteit van het onderwijs binnen de Hanze zo waardevol zijn. Marja zette haar kracht als verbinder in, voerde betekenisvolle gesprekken en legde deze vast in overtuigende verhalen.

Op zoek naar verhalen die ertoe doen

In een grote organisatie als de Hanze is het soms een hele klus om de juiste verhalen te vinden. Welke verdienen een podium? Waar begin je? Met wie ga je in gesprek? En misschien nog wel belangrijker: wat wil je precies vertellen?

De cijfers waren er wel, keurig bijgehouden en verantwoord. Maar wat nog ontbrak, waren de verhalen erachter. De menselijke kant. Want pas als je hoort wat een investering écht betekent voor een student of docent, krijgt zo’n getal betekenis. Juist die verhalen maken zichtbaar wat de cijfers alleen niet kunnen laten zien.

Vanuit het project Kwaliteitsafspraken wilden zij laten zien – zowel intern als extern – wat er is gedaan met de middelen die vrijkwamen door het leenstelsel. Investeringen die allemaal draaiden om één ding: het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs voor studenten.

Voor Marja was dit een mooie kans om haar kracht als verbinder in te zetten. Ze dook erin, vond de juiste mensen om mee te praten en liet het balletje rollen. En dat deed het. De resultaten kwamen boven tafel, én de verhalen die lieten zien hoeveel impact deze investeringen écht hadden.

‘Goede verhalen verbinden. Ze raken, inspireren en zetten iets in beweging’. – Marja

Hanze: waar talent en toekomst samenkomen

Bij de Hanze draait alles om groei. Niet alleen van studenten, maar ook van de samenleving om hen heen. In het noorden van het land – stevig geworteld in Groningen – werkt de Hanze dagelijks aan innovatie, samenwerking en een stevige dosis praktijkgericht onderwijs.

Of het nu gaat om duurzaamheid, ondernemerschap of welzijn: de Hanze zoekt altijd naar de verbinding. Tussen onderwijs en werkveld, tussen studenten en docenten, en tussen vandaag en morgen. Hier krijgen ideeën de ruimte, worden plannen uitgevoerd en ontstaat impact die verder reikt dan de collegebanken.

Met aandacht én actie aan de slag

Marja ging niet zomaar van start, ze had een heldere aanpak. Ze zocht actief contact met de directeuren, en wat bleek? Die waren enthousiast om te delen waar ze aan hadden gewerkt. De centrale vraag: wat leveren de investeringen in de kwaliteit van het onderwijs de student nou écht op? Met haar persoonlijke schrijfstijl en open benadering wist Marja precies de juiste snaar te raken. Met de juiste tone of voice én de juiste kanalen bereikte ze medewerkers, studenten en andere betrokkenen. Niet alleen om te informeren, maar vooral om te inspireren.

Verhalen die raken

Het resultaat mocht er zijn. Marja vertaalde de interviews naar sterke artikelen voor het intranet en de website. En dat werd gezien: haar toon sloot precies aan bij de organisatie. Er waren veel positieve reacties vanuit alle hoeken van de hogeschool.

Wat deze verhalen zo bijzonder maakt? Ze halen iets naar boven wat normaal verborgen blijft. Persoonlijke verhalen van initiatieven die écht verschil hebben gemerkt door de investeringen in de kwaliteit van het onderwijs. Volgens Marja zijn dat de verhalen die impact maken. Zoals haar artikel over de StudieHuisKamer – een initiatief dat langstudeerders helpt om die laatste loodjes van hun studie op te pakken. Een artikel waar ze extra trots op is (en dat begrijpen we!).

En als kers op de taart? Er kwam ook nog een magazine. Een bundeling van al deze verhalen, speciaal overhandigd aan het College van Bestuur en de Hogeschoolmedezeggenschapsraad. Een prachtige afsluiting van een opdracht waar Marja vol energie aan heeft gewerkt.

Wat zegt de opdrachtgever?

“Met Marja hebben we de gedreven communicatieprofessional in huis kunnen halen die we zochten voor dit omvangrijke project. Iemand die pro-actief de organisatie ingaat om de beste verhalen boven te krijgen. Wat is nou werkelijk gebeurt met de investeringen die we hebben gedaan? Hoe heeft de student hier iets aan gehad en welke inspiratie hebben onze docenten gekregen om ons onderwijs nog beter te maken? De persoonlijke invalshoek en de verhalen raakten aan het hart van de Hanze. Dat was wel te zien aan de vele positieve reacties die de verhalen teweeg brachten. Kortom, een waardevolle aanwinst én zichtbaarheid voor de resultaten waar we trots op zijn.”

 

Klaske Assink, Hanze

 

Benieuwd naar nóg meer verhalen?

Bekijk en lees nog meer inspirerende verhalen die zijn voortgekomen uit de kwaliteitsafspraken via Hanze.nl.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bekijk onze diensten.

Meer weten?

Cindy de Groot