Enthousiaste huisartsen vinden voor de Waddeneilanden, hoe doen we dat?

‘Soms moet je in andere vijvers vissen’

Dokterszorg

Bij Dokterszorg Fryslân vervulde Krista een veelzijdige rol als allround communicatieadviseur. Advies geven en dit daadwerkelijk ook zelf uitwerken of coördineren beviel haar goed. Er lagen veel mooie kansen en projecten in de organisatie, iets waar Krista heel nieuwsgierig van werd. Zo was ze druk in de weer met het werven van huisartsen voor de Waddeneilanden, draagvlak creëren voor een online scholingsplatform en gaf ze advies over de doorontwikkeling van de arbeidsmarktcommunicatie van 11Huisartsen.

‘Hoe kun je huisartsen enthousiast maken om op de Waddeneilanden te werken? Een vraagstuk waar ik graag over meedenk!’ – Krista van Houten

Wat doet Dokterszorg?

Dokterszorg Fryslân ondersteunt de huisartsenzorg in Friesland zodat zij toekomstbestendig blijven. Helemaal in een periode waarin de druk op de (huisartsen)zorg toeneemt door bijvoorbeeld vergrijzing en een verminderde toestroom van jonge huisartsen. Onder deze holding vallen vier labels, namelijk: Dokterswacht (spoedeisende huisartsenposten), Doktersacademie (opleidingsinstituut voor huisartsen), Doktersdiensten (ondersteuning praktijkmanagement) en Ketenzorg (ontwikkeling chronische eerstelijnszorg).

De opdracht

De druk op de zorg blijft onveranderd groot, zo ook op de huisartsen. Schep daarbovenop landelijke trends, zoals vergrijzing én een vermindering van jonge huisartsen in de regio en je hebt een recept voor een nieuw communicatievraagstuk. Hoe kunnen we (jonge) huisartsen enthousiasmeren om te werken in Friesland en vooral de Waddeneilanden? Samen met haar collega’s boog Krista zich over dit vraagstuk en al snel kwamen ze uit op een landelijke socialmediacampagne. Waddenartsen vertelden zelf over hun unieke werk op ‘hun’ waddeneiland. En we voegden een extra onderdeel toe: een inkijkje in hun persoonlijke leven naast werk. Want werken op de Wadden betekent meestal ook leven op de Wadden.

We stuurden een cameraploeg langs elk Waddeneiland, coördineerden voor elk eiland een video, schreven landingspagina’s, zorgden ervoor dat de customer journey klopte en schoten de campagne gericht de wereld in. ‘Want, soms moet je in andere vijvers gaan vissen om nieuwe vissen te vangen,’ aldus een collega. Het resultaat? Genoeg leads voor goede huisartsenzorg op de Waddeneilanden in de toekomst!

‘Daarnaast hielp ik de communicatieafdeling met socialmediabeheer, dtp-opdrachten voor bijvoorbeeld congressen, interviewde ik collega’s voor het jaarverslag en ondersteunde ik bij de kick-off van een online scholingsplatform’, vertelt Krista. ‘Het klinkt misschien cliché, maar juist de combinatie tussen afwisseling in opdrachten en de samenwerking met mijn collega’s zorgde voor veel werkgeluk. En ik heb binnen mijn vakgebied een steentje kunnen bijdragen aan de speerpunten van de huisartsenzorg, dat voelt goed.’

De opdrachtgever

‘Krista is een heel enthousiaste collega met fijne energie. Ze is een echte aanpakker en werkt graag samen aan allerhande projecten. Een vrolijke noot op onze afdeling!’ – Marjet Borger, communicatiemedewerker