Wat begon met een nieuw merkverhaal voor bezorg- en logistiek specialist FRL mondde uit in een langdurige samenwerking
Als vaste marketingpartner van FRL verzorgen we digitale mailingen, de opmaak van advertenties, maken we content voor de socials en schrijven we maandelijks klantcases.
FRL Groep
Jan vervulde een veelzijdige rol voor (destijds) FRL Post. De organisatie zocht een partij die alles rondom de marketing- en communicatie kon verzorgen, van advies tot uitvoering. Toen Jan bij FRL Post startte, was hij benieuwd wie FRL nu eigenlijk is. Hij ging het gesprek met hen aan en samen maakten ze vervolgens de stap naar een nieuw merkverhaal, inclusief positionering.
‘We zijn een sparringpartner voor Niels, de commercieel manager; we denken mee over de koers op commercieel-, communicatie- en marketing-gebied’ – Jan Hoogland
Wat doet FRL Groep?
FRL is een begrip in Fryslân. Begonnen als Friesland Post waren ze, met name bekend van de post en folders die rondgebracht werden met de herkenbare luchtblauwe fietstassen. Tegenwoordig is FRL de allround specialist op het gebied van bezorging en logistiek in Nederland. Van fulfilment tot het versturen van direct-mailings en van opslag tot het bezorgen van pakketten. FRL wil dé partner zijn van Friese ondernemers op dit gebied.
De opdracht
Er werd een brainstormsessie gehouden om het merkverhaal opnieuw vast te stellen. De naam FRL Post omvatte maar een deel van hun activiteiten. Daarom namen zij ook de naam mee als heroverweging. Tijdens de brainstormsessie kwamen vragen als: ‘als we geen FRL Post meer zijn wat zijn we dan, wat wordt de website URL, wat doen we met het logo en met de huisstijl?’ aan bod. Niels vertelde dat intern de naam ‘FRL’ eigenlijk al helemaal gewoon is. Ze kwamen er dan ook op uit dit dan nu ook naar buiten toe te voeren. En omdat hun specialismes zijn opgedeeld in (interne) teams voegen ze ‘groep’ eraan toe, bijvoorbeeld in de URL van hun website. Samen met Marketing Crew-collega Krista heeft Jan het merkverhaal uitgewerkt en creatief vertaald naar een aangepaste huisstijl. Jan: ‘Het zijn subtiele wijzigingen, want het gevoel bij de kleur en het logo dat FRL had was gewoon goed. De nieuwe huisstijl hebben we geleidelijk doorgevoerd.
‘Naast het herpositioneren van het merkverhaal en de creatieve doorvertaling hiervan hebben we ook een campagne bedacht en ontwikkeld. Het doel van deze campagne was ‘bekendheid genereren voor het fulfilment-aanbod. Fulfilment houdt in dat een webshop het hele logistieke proces uitbesteed aan FRL. Van opslag tot bezorgen en het afhandelen van retourzendingen.’
Met de leus ‘de rest doet FRL’ ging Jan met zijn collega’s de boer op. Met behulp van radio, social media, SEA en een direct mailing bereikten zij -vooral- webshopeigenaren. Marketing Crew-collega’s Karlien en Kevin hebben binnen ‘de rest doet FRL’ de Social Media campagne en de Google Ads campagne gedraaid. De campagne heeft veel zichtbaarheid opgeleverd en nieuwe inschrijvingen voor de nieuwsbrief van FRL.
Crewie Merel startte vorig jaar met e-mailmarketing. Op basis van het klantenbestand van FRL maakte ze nieuwe mailinglijsten, waarbij gesegmenteerd is op klanttype en dienstverlening. FRL kan nu heel gericht de juiste boodschap bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen. Op basis van het merkverhaal en de strategie heeft Merel pijlers vastgesteld en contentrubrieken ingericht. Ook maakte ze nieuwe e-mail templates in de huisstijl van FRL.
‘De Open ratio van de FRL mailingen ligt ruim boven het gemiddelde! We zien dat persoonlijke verhalen het best scoren. Deze content zetten we natuurlijk optimaal in en zie je ook terug op de socials van FRL.’ – Merel van der Weijde
De opdrachtgever
Het belangrijkste binnen de samenwerking met Marketing Crew vind ik het kritisch meedenken over de marketing- en communicatie; het hebben van een volwaardige sparringpartner.’ – Niels Helbig, Commercieel manager – FRL