IJzersterke arbeidsmarktcampagne maakt het werk van de FUMO zichtbaar

De start van deze zeer succesvolle online campagne is nog maar het begin…

FUMO

Larissa stapte begin 2022 in de wereld van de Wet natuurbescherming, ontgrondingen en indirecte lozingen. Interessante milieuthema’s waaraan de FUMO werkt om onze omgeving schoon en veilig te houden. Larissa verving drie maanden een collega vanwege haar zwangerschapsverlof. Die drie maanden werden een jaar. Een jaar waarin de focus vooral kwam te liggen op arbeidsmarktcommunicatie.

‘Samenwerken aan de zichtbaarheid van de omgevingsdienst, dat was echt een hele leuke uitdaging. Ook vanwege het grote succes!’ Larissa Braam

Wat doet de FUMO?

Bodemvervuiling, geurhinder en gevaarlijke stoffen: zomaar een greep uit de thema’s waaraan de FUMO dagelijks werkt. De FUMO (de Fryske Utfieringstsjinst Milieu en Omjouwing) is de omgevingsdienst van Friesland en zorgt voor de naleving van milieuwet- en regelgeving. Door het verlenen van vergunningen, het houden van toezicht en handhaving als dat nodig is. Ook door het geven van specialistisch advies zetten zij zich in voor een schone en veilige leefomgeving.

De opdracht

Snel meedraaien en de lopende werkzaamheden overnemen; dat is de uitdaging als je voor een korte periode iemand vervangt. Voor Larissa is dat gesneden koek: ‘Ik vind het juist leuk. Snel alle collega’s leren kennen en het team het gevoel geven dat er niets is veranderd. Ik werd meteen betrokken bij projecten, verantwoordelijk voor alle socialmediacontent en verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de externe nieuwsbrieven.’

Socialmediastrategie

Larissa zorgde voor een continue stroom aan content. Wat het online bereik en de zichtbaarheid van de FUMO vergrootte. ‘Zonde dat dit verloren zou gaan na die drie maanden. Daarom schreef ik een socialmediastrategie, met daarin contentformats die passen bij de identiteit van de FUMO. De behoeften, belemmeringen en het mediagebruik van de doelgroepen maakten we met het team inzichtelijk door het opstellen van persona’s. En door het see, think, do care-model van Google te gebruiken werd ook de informatiebehoefte duidelijk. Dat zijn de uitgangspunten voor het ontwikkelen van waardevolle content.’

Gezamenlijke arbeidsmarktcampagne

Na drie maanden werd de opdracht verlengd. Vooral vanwege de hoeveelheid belangrijke projecten die speelden. Voor Larissa kwam daardoor de focus te liggen op het project arbeidsmarktbenadering. Voor het aantrekken van nieuwe collega’s bundelde de FUMO haar krachten met Omgevingsdienst Groningen en de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe: de drie noordelijke omgevingsdiensten.

Drie organisaties die nagenoeg hetzelfde werk doen, maar ook drie besturen met elk een eigen mening. ‘Het was een enorme uitdaging om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maar samen met reclamebureau ClubgeistBVH werd er een hele toffe campagne ontwikkeld. De campagne vertaalt exact voor welke uitdagingen de collega’s iedere dag staan. Dat medewerkers van de noordelijke omgevingsdiensten oog hebben voor alle belangen en daarin continu de juiste afweging moeten maken.’

Zichtbaarheid voor een baan met impact

Het creëren van bekendheid voor het werk van een omgevingsdienst is een belangrijke eerste stap. ‘Veel mensen weten niet van het bestaan van een omgevingsdienst. Door de campagne laten we zien hoe leuk en uitdagend het werk eigenlijk is. Ik ben echt ontzettend trots op hoe succesvol deze campagne is geweest. De online campagne gericht op awareness scoorde op ieder kanaal ruim boven benchmark. En de aanvullende campagne in de zoektocht naar trainees leverde veel kwalitatief sterke sollicitanten op.’

Als projectmanager regelde Larissa alles rondom de gehele campagne binnen de FUMO: ‘Maar ik had ook veel afstemming met de communicatiecollega’s van de andere omgevingsdiensten. Daarnaast dacht ik strategisch mee over de invulling van de campagne én gaf ik advies aan de verschillende besturen.’

Meer weten?

Larissa Braam