Zes contentspecialisten werken aan zorgcampagnes van Menzis

‘Een zorgverzekering kan soms ingewikkeld zijn...’

Menzis

Kathinka werd samen met een aantal andere crewmembers ingevlogen voor de najaarscampagne. Op Prinsjesdag maakt de overheid de wettelijke veranderingen in de zorgverzekering voor het nieuwe jaar bekend. Uiterlijk op 12 november volgen de premies van de zorgverzekeraars. Voor het einde van het jaar kiezen Nederlanders ervoor of zij bij hun huidige zorgverzekeraar blijven of gaan switchen. Deze hele periode wordt de najaarscampagne genoemd.

‘Een zorgverzekering begrijpelijk maken voor iedereen. Daar ligt de uitdaging én de voldoening!’ – Kathinka Janssen

Wat doet Menzis?

De juiste zorg, op de juiste plek, op het juiste moment, op de juiste manier. Dat is waar Menzis voor staat. Als één van de grootste zorgverzekeraars van Nederland zorgt Menzis samen met het label Anderzorg voor ruim 2 miljoen verzekerden. Maar, Menzis is meer dan alleen een maandelijkse afschrijving van de zorgpremie. Menzis profileert zich steeds meer als partner in zorg en gezondheid: voorop in de beweging naar een leefkrachtiger Nederland.

De opdracht

Het werk tijdens de najaarscampagne bestaat voornamelijk uit het checken en aanpassen van de informatie op de website. Kathinka vertelt: ‘Een zorgverzekering kan soms ingewikkeld zijn. Aan ons de taak om de stof zo begrijpelijk mogelijk te maken voor iedereen in Nederland. Tegelijk moet de informatie inhoudelijk correct zijn én goed vindbaar.’ Het team van contentspecialisten zorgt ervoor dat de website helemaal up to date is voor de ‘premiebekendmaking’.

Naast het ‘online jaarwerk’, zoals het werk tijdens de najaarscampagne ook wordt genoemd, was Kathinka verantwoordelijk voor de communicatie over de productwijzigingen per brief. Wanneer er iets wijzigt in de zorgverzekering, dan moeten verzekerden hierover geïnformeerd worden. In dit geval met een fysieke brief.

‘Als je een brief stuurt met een complexe wijziging, dan wil je niet dat een verzekerde gelijk de telefoon pakt om iets op te helderen. De boodschap moet duidelijk én volledig zijn. Bij deze vorm van communicatie beweeg je je in een spanningsveld van verschillende afdelingen. De afdeling Service wil dat de boodschap eenvoudig en leesbaar is. Vanuit Juridisch Zaken moet de brief uiteraard juridisch kloppend zijn, maar dit maakt de boodschap vaak ingewikkeld. Aan mij de taak om een advies hierover uit te brengen met alle verschillende belangen in het achterhoofd.’

Voor Kathinka betekende dit: overleggen, schrijven, toetsen en redigeren. En uiteindelijk analyseren of de boodschap écht is begrepen door de verzekerde.

De opdrachtgever

‘Ik heb Kathinka leren kennen als een enthousiaste, snel lerende, ervaren, hard werkende en verantwoordelijke collega. De ideale eigenschappen voor een interim professional. Kathinka heeft zich in korte tijd het team en de organisatie eigen gemaakt, waardoor ze zeer snel zelfredzaam in ons team aan de slag kon.’ – Robert Koops, teammanager Klantbeleving & Behoud – Menzis

Meer weten?

Hilde Jagerman