Verhalen die je kunt voelen: communicatie én contentcreatie bij Museum Martena

Hoe breng je verhalen écht tot leven? Daar weet Cindy wel raad mee. Bij Museum Martena vertaalde ze de prachtige geschiedenis van Franeker naar inspirerende content.

Museum Martena

De uitdaging

Museum Martena klopte aan bij Marketing Crew met een duidelijke vraag: help ons met marketing en communicatie, want onze vaste collega gaat tijdelijk op reis. Jessica wist meteen wie ze moest bellen: Cindy. Met haar liefde voor kunst & cultuur sprong ze vol enthousiasme in deze rol. Hoe zetten we het museum beter op de kaart? Hoe trekken we meer bezoekers? En hoe zorgen we voor meer zichtbaarheid? Cindy op scherp. Er was geen kant-en-klaar plan. Maar wel bergen potentie. Ze begon met een brainstorm en rolde daarna een nieuwe contentstrategie uit. Eén die past bij het karakter van het museum én de ambities voor de toekomst.

“Deze rol was me toch op het lijf geschreven. Wat een leuk avontuur bij Museum Martena. Ik sprong tijdelijk in voor een collega die door Zuidoost-Azië trok (héél bekend terrein voor mij 😉). Ik heb zó genoten van de verhalen die ik mocht doorvertalen naar de website, socials en voor de pers. Het hoogtepunt? De verjaardag van Jan Hannema, een lokale legende – werd gewoon landelijk nieuws! Zelfs het journaal van 18 én 20 uur haakte aan.” – Cindy

Cindy bij Museum Martena

Museum Martena: hét stadsmuseum van Franeker

Museum Martena is misschien wel het best bewaarde geheim van Franeker. Een stadskasteel met verhalen, portretten, geschiedenis én een tuin waar je ú tegen zegt. Het museum voelt persoonlijk, toegankelijk en een tikje eigenzinnig. Ze noemen zich niet voor niks een slow museum: hier geen haast, wel tijd voor echte persoonlijke aandacht. Wat Museum Martena uniek maakt? Je mag er dingen aanraken. Hoe leuk is dat?  ‘Voel het Verleden’ is hier geen loze belofte. Dankzij de (aai)tour en de gebarentaaltour is het museum er voor iedereen – ook als je blind of doof bent. Een mooie stap voor toegankelijkheid.

De opdracht

Cindy kreeg veel vrijheid.. en nog meer ideeën. Ze schreef een contentstrategie met haakjes die de geschiedenis laat leven. Ze maakte een contentkalender, verzorgde de socials, schreef webteksten en persberichten voor onder andere de Boekenweek, de verjaardag van Franeker-legende Jan Hannema, vakantieactiviteiten en nieuwe tentoonstellingen. De communicatie-boel draaiende houden dus. Dat was haar taak. Haar doel was: ‘meer bezoekers, meer zichtbaarheid én meer verbinding met de doelgroep’ Aldus Cindy.

Hoe Cindy vanaf dag één brandambassadeur werd (en iedereen daarin meezoog)

Vanaf het moment dat Cindy de drempel overstapte, zat het ‘Martena gevoel’ erin. Hoe? Door te dwalen door het museum, een rondje door de stad te maken of gewoon even stil te zijn in de prachtige tuin. Daar ontstond de inspiratie, daar groeiden de ideeën. Ze voelde zich direct thuis in de kunst- en cultuurwereld en leerde ontzettend veel van Manon Borst (directeur) en Josse Pietersma (conservator). Een nieuwe branche voor Cindy, maar eentje waar het als thuiskomen voelt.

Van persberichten en tompoezen(?) tot landelijk nieuws

Het absolute hoogtepunt? De landelijke aandacht. Van Omrop Fryslân tot Radio 1 én 5, van de Leeuwarder Courant tot het NOS Journaal. Jep, écht op tv – tijdens het 18 en 20 uur journaal. Cindy ondersteunde Josse én de lokale bakkers van Franeker bij dit succes. Het leverde niet alleen exposure op, maar ook een flinke trotsboost voor het hele museumteam.

Benieuwd naar de verhalen achter de kunst?

Dacht het wel hé! Neem een kijkje op museummartena.nl en laat je inspireren. Of nog beter: ga gewoon een keertje langs. Je zult je verbazen over dit kleinschalige museum.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bekijk onze diensten.

Meer weten?

Cindy de Groot