Een doelgerichte TikTok-campagne voor jonge avonturiers

Aandacht van jonge avonturiers trekken? Marketing Crew lanceerde een toffe TikTok-campagne vol mysteries, boeven en verdwenen planeten.

Ontrafel Franeker

De uitdaging

Toen Museum Martena en het Planetarium met de grote vraag bij ons aanklopten – ‘Hoe brengen we onze online escape room onder de aandacht bij kinderen van 9 tot 12 jaar?’ – sprongen we meteen in de creatieve modus. Met een mix van zowel offline als online ideeën op tafel, kozen de musea uiteindelijk voor een digitale aanpak. We creëerden een meeslepende campagne op TikTok voor kinderen en een activerende campagne voor ouders op Facebook en Instagram.

‘Dit project laat zien dat onze creativiteit geen beperkingen kent. Met een eenvoudige vlogcamera en een top team van crewies, opdrachtgevers én vrijwilligers hebben we een campagne neergezet die kinderen echt raakt en beweegt.’ – Jessica

Museum Martena en het Planetarium

Museum Martena en het Planetarium zijn dé schatkamers van Franeker. Waar cultuur en historie hand in hand gaan. Stel je voor: in het hart van een woonkamer ontstond het oudste nog werkende planetarium ter wereld. Een meesterwerk van Eise Eisinga en ze mogen zich zelfs sinds vorig jaar Unesco Werelderfgoed noemen. En dan is er Museum Martena, een ware ontdekkingsreis door de tijd met een bonte verzameling aan historische schatten, kostuums en interactieve tentoonstellingen.

 

De opdracht

Voor deze campagne creëerden we met het gebruik van een eenvoudige maar effectieve vlogcamera leuke, speelse én leerzame content. Iets met boeven zullen we maar zeggen… We hebben gekozen voor een aanpak die perfect aansloot bij de doelgroep.

Onze strategie: leren en fun gaan hand in hand. Waar we kinderen op een speelse wijze benaderden met content die aansloot bij hun interesses en nieuwsgierigheid, lag de focus voor de ouders op het educatieve aspect. We informeerden hen over de waarde van een bezoek aan de musea. Hierdoor hebben we niet alleen de jongeren aangesproken, maar ook de ouders betrokken en gemotiveerd om de fysieke locaties te bezoeken en meer te leren over de rijke historie van Franeker.

We hebben de campagne van A tot Z verzorgd. Van brainstormen over het concept tot het plannen en realiseren van de online en visuele content. De kracht van deze campagne lag in de eenvoud van de uitvoering: met een kleine, toegewijde crew en een vlogcamera werden TikTok-video’s gecreëerd die de jonge doelgroep op een authentieke manier aanspraken. Deze aanpak liet zien dat ware impact niet afhangt van grote budgetten of complexe producties, maar juist van authenticiteit en directheid. De samenwerking met de opdrachtgevers én de inzet van de enthousiaste figuranten, was de sleutel tot het succes van deze campagne.

Benieuwd naar het online spel? Duik in het avontuur en ontdek het spel zelf op: https://ontrafel-franeker.nl/

De opdrachtgever

‘Het was heerlijk om met de mensen van Marketing Crew te werken. Geweldig hoe zij de escape room op een hele creatieve manier onder de aandacht hebben gebracht van zowel kinderen als hun ouders.’ – Adrie Warmenhoven van Koninklijk Eise Eisinga Planetarium

‘Het was een prettige samenwerking met Marketing Crew. Voor ons was dit een experiment om te bekijken of we onze doelgroep via TikTok konden bereiken. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Marketing Crew kwam met goede ideeën en heeft ons volledig ontzorgd.’ – Manon Borst van Museum Martena

Meer weten?

Jessica Tuinman–Kuiken