Het uitdragen van de merkidentiteit van Ingenieursbureau Skidworx ➞ Tooker

Van een splinternieuwe naam en logo tot aan een nieuwe huisstijl én website

Skidworx ➞ Tooker

Vorig jaar stapte Karlien in de wereld van (proces)techniek: van nauwkeurige inmeet trajecten tot aan 2D tekeningen. In deze technische wereld is Ingenieursbureau Skidworx helemaal thuis. Na het bijstellen en aanscherpen van hun merkidentiteit, kreeg Karlien de uitdagende opdracht om de vertaalslag naar de doelgroep te maken en alle middelen hierop aan te passen. Daarvoor kroop ze in de huid van de opdrachtgever en zijn klanten

‘Bij de start van een opdracht ga ik op zoek naar dát waar het bedrijf zich in onderscheidt en denk ik na over hoe je dat verhaal aan de wereld vertelt.’ – Karlien

Wat doet Skidworx ➞ Tooker?

Met hun kennis, ervaring en nieuwsgierigheid zorgt Skidworx voor vooruitgang. Dit doen ze door zaken slim aan te pakken. Zo maken zij vanuit een 3D scan 3D modellen. En door op deze manier te werken kunnen ze zeer nauwkeurige 2D tekeningen maken en zorgen voor een soepele inbedrijfstelling. Voorheen deden ze dit voornamelijk door middel van het ontwerpen van skids, dit zijn installaties gebouwd op een frame. Nu geven ze op meer manieren vorm aan het bieden van plug & play oplossingen, waarbij zo min mogelijk stilstand altijd het uitgangspunt is. Skidworx wil zichtbaarder maken wat zij precies doen en waarmee ze zich onderscheiden, om daarmee hun ideale klanten aan te trekken.

De opdracht

Een opdracht zoals Karlien het liefst start: ‘Meedenken en adviseren vanuit de strategie en vervolgens de uitvoering oppakken.’ De aanleiding van deze opdracht? Kortgeleden heeft Skidworx hun merkidentiteit bijgesteld en aangescherpt. Op basis hiervan ging Karlien in gesprek met de doelgroep: wat vinden zij belangrijk en wat is volgens hen het onderscheidend vermogen van Skidworx? Ook vragen als: wat is het zoekgedrag en het taalgebruik van de doelgroep nam ze mee in haar onderzoek. Antwoord op deze vragen kreeg ze door middel van een interview met drie klanten van Skidworx. Op basis van deze informatie schreef Karlien een advies én bracht ze de klantreis in kaart.

‘Op basis van mijn onderzoek adviseerde ik een nieuwe naam. De dienstverlening van Skidworx is gaandeweg uitgebreid. De naam omvat niet (meer) al hun diensten.’ Een nieuwe naam betekende ook dat de visuele identiteit op de schop moest: een nieuw logo, huisstijl én website. En die nieuwe naam, het logo en de huisstijl, die bedacht onze crewmember Jan. Naast Karlien haar adviserende rol was ze tijdens het naamswijziging traject de spil tussen Jan en de opdrachtgever.

‘De nieuwe naam van Skidworx is Tooker, afgeleid van het Friese woord tûk wat staat voor slim. Door de schrijfwijze aan te passen is het een naam die ook internationaal goed te gebruiken is. In het nieuwe logo zit een verwijzing naar een uil. De uil staat symbool voor wijsheid. Hij kan zijn hoofd 360 graden draaien; hierdoor kijkt hij anders naar de wereld. Vanuit een breder perspectief. Aan het logo is de descriptor ‘smarter engineering’ toegevoegd. Daarmee sluit het geheel perfect aan bij de identiteit van het bedrijf.’

Het uitwerken van de klantreis leverde twee belangrijke inzichten op: om de zichtbaarheid van Tooker te vergroten is LinkedIn een belangrijk kanaal. Nog belangrijker zijn referenties: dit werd al veel gedaan maar blijft een belangrijk aspect. ‘We delen klantcases op de website en LinkedIn om het werk van Tooker zichtbaarder te maken.’

Vanuit de nieuwe visuele identiteit maakte Karlien ook de vertaalslag naar andere middelen. ‘De taal die onze klanten spreken heb ik meegenomen in de tone of voice van Tooker. Zo spreken we de doelgroep nog meer aan.’

Voor de nieuwe website keek ik samen met crewmember Kevin Tadema, online marketeer & webdesigner, naar de informatie de we kwijt wilden. En naar welke pagina’s daarbij moesten komen. Om de website te voorzien van de juiste informatie schreef ik nieuwe teksten. Bart Lindenhovius maakte de foto’s.’

Benieuwd naar de nieuwe visuele identiteit van Tooker? Bekijk hier de animatie over de nieuwe huisstijl.

Neem ook een kijkje op de nieuwe website www.tooker.nl.

Meer weten?

Jan Hoogland