Succesvolle campagne rondom 10-jarig jubileum van Stichting De Friesland

Het jubileum vieren met een zo groot mogelijk publiek én daarmee het vergroten van de zichtbaarheid

Stichting De Friesland

Jan en Jessica werden afgelopen jaar ingeschakeld om het 10-jarig jubileum van Stichting De Friesland zichtbaar te maken. Van idee tot uitvoering: samen met een werkgroep sloegen ze de handen ineen om een succesvolle campagne rondom het jubileum op poten te zetten.

‘We zetten een succesvolle campagne op poten voor Stichting De Friesland door strategisch, creatief en inhoudelijk samen te werken met een topteam.’ – Jan Hoogland

Wat doet Stichting De Friesland?

Om de zorg in Nederland goed te houden is het nodig om te blijven verbeteren en te vernieuwen. Dit leidt tot een betere kwaliteit van zorg en helpt om het laagdrempelig en betaalbaar te houden. Stichting De Friesland is opgericht om financiële ondersteuning te bieden aan (zorg)projecten die bijdragen aan het verbeteren van deze kwaliteit en het leven van mensen. Bij de fusie van Achmea in 2011 ontving De Friesland schenkingen waarna Stichting De Friesland is opgericht.

Foto: Erik Larkens / Metafoor Media

De opdracht

Jan en Jessica bundelden hun krachten voor de opdracht van Stichting De Friesland. Het doel? Een campagneplan maken om het 10-jarig jubileum van Stichting De Friesland te vieren met een zo groot mogelijk publiek. Én deze campagne tegelijkertijd benutten om de naamsbekendheid van Stichting De Friesland te vergroten. Zo ging Jan in gesprek met Stichting De Friesland en een marketeer van De Friesland om de waarde van het campagneresultaat in kaart te brengen. Om te zorgen dat dit gewenste resultaat werd behaald stelde hij op basis van deze gesprekken een kort plan en briefing op. Naast dat deze documenten hielpen om intern overeenstemming te krijgen zorgde het er ook voor dat de uitvoering van het plan duidelijk was voor externe partijen die ze inschakelden.

In het verdere proces was Jan samen met een communicatieadviseur van De Friesland de spil tussen Stichting De Friesland, De Friesland en externe partijen. Jan: ‘we hebben in het project samengewerkt met verschillende partijen. Zo maakte Metafoor Media de video’s, Blauwe Zone de website, stelde Van den Brug een auto voor de campagne beschikbaar en zorgde De Haan Reclame voor de bestickering hiervan.’

Om een waardevolle campagne te ontwikkelen werd het concept samen met Metafoor Media verder aangescherpt. Het resultaat? Het uitlichten van 10 (zorg)projecten die Stichting De Friesland de afgelopen 10 jaar financieel heeft ondersteund. Door middel van video’s werd een kijkje in de keuken van de projecten gegeven en vertelden ambassadeurs het verhaal achter deze projecten. Uit deze verhalen werd duidelijk welke relevante bijdrage Stichting De Friesland heeft geleverd. Op basis van interviews schreef Jessica het script. Om de geïnterviewden goed voor te bereiden en daarmee het filmen zo soepel mogelijk te laten verlopen stemde ze het script vooraf met hen af. Vervolgens ging Jessica samen met Metafoor Media op pad om de projecten vast te leggen. Tijdens het filmen zorgde ze ervoor dat de waarde van het (zorg)project en de daar bijbehorende ondersteuning van Stichting De Friesland ijzersterk werd vastgelegd.

Normaliter support Stichting De Friesland grote projecten. Om het jubileum van Stichting De Friesland groots te vieren en daarmee veel mensen te bereiken kregen in dit jubileumjaar ook kleine initiatieven de kans op een financiële bijdrage. Elk initiatief, hoe klein ook, kan namelijk levens verbeteren. Ieder initiatief gericht op vitaliteit, gezondheid en de ‘Mienskip’ kon zich aanmelden. De actie was zo’n groot succes dat het bestuur besloot om meer dan 10 projecten te selecteren.

Meer weten?

Jessica Tuinman–Kuiken